Sudi-sudikanlah Untuk MengKlick Banner Di Bawah Ni... Thank You...

Monday 6 June 2016

Cara Senang Nak Ingat Formula Trigonometri

Dulu masa sekolah menengah, subject Matematik, ada topic Trigonometry...

Susah betul nak hafal Sin, Kos, Tangen tu..

Macam kat bawah ni..



So, aku pun come out dengan cara2 yg mudah nak menghafal...

Tengok kat atas yg dah bold tu, S=T/H, K=S/H & T=T/S..

Aku pun buatlah ayat mcm ni:

Utk Sin, ---- Saya Tak Hensem
Utk Kos, ---- Kucing Saya Hensem
Utk Tan, ---- Tapi Tak Seberapa

Korang boleh jer kalau nak ubah kepada perkataan2 lain, asalkan senang nak ingat..

Bagi aku, sampai sekarang, alhamdulillah aku dpt ingat lagi rumus trigonometri ni...

Selamat mencuba... :)


9 comments:

  1. Hebat formula.. Sy dulu nk hafal guna formula,
    Sin= Saya Takut Hantu
    Kos= Kalau Saya Hantu
    Tan= Tak Takut Sangat

    ReplyDelete
  2. Saye lagi hebat
    Sin=saya tidak hesem
    Kos=kalau saye hesem
    Tan=tentu timah suke

    ReplyDelete
  3. Sin=Saya Tak Hafal
    Kos=Kalau Saya Hafal
    Tan=Tidak Takut Sekali

    ReplyDelete
  4. Sin=saya tak hafal
    Kos=kalau saya hafal
    Tan=tentu tak susah

    ReplyDelete
  5. Sin=saya tak hilang
    Kos=kalau saya hilang
    Tan=tentu tak senang

    ReplyDelete
  6. Sin=saya tak hilang
    Kos=kalau saya hilang
    Tan=tentu tak senang

    ReplyDelete
  7. Sin=saya tak handsome
    Kos=kalau saya handsome
    Tan=tentu tak single

    ReplyDelete
  8. Sin = Saya Tak Hensem
    Kos = Kawin Baru Hensem
    Tan = Tiba Tiba Beranak

    ReplyDelete
  9. Nice info, thanks for sharing. Want to experience clarity and safety on the road, you can trust Duran's auto glass repair in Pittsburg providing services or any vehicle and any glass.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...