Sudi-sudikanlah Untuk MengKlick Banner Di Bawah Ni... Thank You...

Thursday 16 June 2016

Hobi Aku Memancing Ikan.. Part 2

Aku nak citer masa aku mula2 start mancing dulu.. lebih kurang 20 tahun lepas...

Masa tu ada pertandingan mancing, ayah aku pun join sekali..

Dia siap beli joran baru Shakespeare dgn reel sekali..

Aku lak dia hanya belikan sebatang joran telescopic yg takde reel tu... hehehe.. maklumlah budak2 mana boleh pakai joran mahal2...
So, bila wisel mula dibunyikan jer, kitorg pun start lah memancing..

Ayah aku pakai umpan udang dgn sotong...aku pulak pakai umpan roti..

Dekat sejam gak membangau tak dapat ikan... org kiri kanan at least adalah jugak dapat walaupun kecik...

Aku pun gi lah jenjalan tengok org lain punya umpan..

Ada sekali tu ayah aku terbubuh sotong besar sgt kat mata kail, bila dia campak jer joran, org lain memekik, "woooiii, ikan air tawar mana makan sotong wooooiii!!!!"... hahaha... kesian ayah aku, merah muka dia...

Aku pun start gi korek2 tanah cari cacing... banyak cacing aku dapat... aku bawak balik kat tempat aku, pastu pasang kat mata kail...

Campak jer joran, tak sampai 2-3 minit dah dpt sekor ikan talapia... pergghhh... ikan pertama dalam hidup aku...

Aku pun offer lah cacing tu kat ayah, ayah aku taknak... hehe..

Lepas tu jer, berturut2 aku dapat ikan... siap terbang2 lagi... org2 lain siap memekik... "wooooiiii, ikan terbang woooiii..." hahaha... maklumlah joran aku mana ada reel atau dlm bahasa melayu dipanggil kekili... terpaksalah aku sembat je bila dapat ikan.. tu yang terbang2 ikan tu naik atas darat...

Aku dapat dekat 10 ekor... ikan talapia dengan ikan pacu...
Ikan Talapia

Ikan Pacu

Ikan pacu ni mcm piranha... gigi tajam... tak berani aku nak pegang, takut putus jari..

Bila tamat jer pertandingan, ayah aku tak dapat ikan, aku bawak balik semua ikan tu kat rumah...

But, aku respect kat ayah aku, walaupun dia tak dapat ikan, dia still ucap tahniah kat aku sambil senyum...

Bila sampai jer kat rumah, mak aku pun bising... "ni siapa nak siang ikan2 hidup nih?? mak taknak siang..."

Ayah aku senyum jer... dia kata, "takpe, biar ayah siang"...

Ayah aku pun teruslah siang dgn penuh kasih sayang... bersih dia siang, siap letak kapur lagi...

Itulah pengalaman pertama aku dapat ikan... best woooo...

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...