Sudi-sudikanlah Untuk MengKlick Banner Di Bawah Ni... Thank You...

Sunday, 26 June 2016

Kisah Dulu2... Simpan Bulu Ayam Dalam Buku Sekolah...

Aku teringat masa kecik2 dulu, masa sekolah rendah...

Macam2 kegemaran dan permainan zaman aku kecik2 dulu yg aku rasa ramai bebudak zaman sekarang ni yg tak pernah rasa...

Zaman aku kecik2 dulu main guli, galah panjang, bola chap, konda-kondi, baling selipar, etc...

Kegemaran pulak, main labah2, lawan semut, simpan daun setawar dan simpan bulu ayam..

Untuk entry ni aku nak citer pasal simpan bulu ayam kat dalam buku sekolah..

Masa tu, boleh kata semua bebudak kat sekolah aku tu akan simpan bulu ayam kat dalam buku sekolah masing2..

Konon2nya, bulu ayam tu nanti akan tumbuh anak2 dia dengan warna2 yg lebih cantik lagi...

Pastu nak bagi baja, kena letak habuk sampah asah pensel sekali kat dlm buku tu..

Habis berabuk2 kotor buku masing2..

Konon2nya bulu ayam tu akan menyerap zat2 habuk asah pensel tu dan mengeluarkan bulu yg lebih gebu dan berwarna warni... hahahaha

Aku pun pelik, mcm mana lah bebudak time tu boleh terpikir benda2 "khurafat" mcm tu... hahahaha

Gigih tu, menunggu bulu tu tumbuh... 

Ada tak siapa2 yg sezaman dan ada pengalaman sama mcm aku ni... :P

Terasa diri ni tua la pulak... hehehe

6 comments:

  1. Fiza pun buat jugak.. haha.. gigih amik bulu ayam kat rotan yg dah tercabut.. tp yg tabur sampah asah pensel tu x buat la pulak.. hihi..

    ReplyDelete
  2. Oh yke ? hahaha tak pernah buat pun. Bestnya lepastu apa jadi ?

    ReplyDelete
  3. ade weiii.. aku !! hahahhahahahahahahahah. kuasa kuda brape nk letak ?

    ReplyDelete
  4. zaman kanak-kanak saya baik je.dgr kata mak.x nakal kat sekolah.eh!

    ReplyDelete
  5. Saya pun simpan gak bulu ayam ini tapi sebagai penanda buku..
    tak pernah la lagi letak abuk pensil sekali dengan bulu ayam nie..

    ReplyDelete
  6. saya pernah..fenomena masa tu,simpan bulu ayam tu kena letak bedak lam buku.....nanti akan keluar anak bulu aym....daun setawar pernah....bulu ayam yg dah ada anak tu...jual dlu...3helai 10sen....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...