Sudi-sudikanlah Untuk MengKlick Banner Di Bawah Ni... Thank You...

Friday 27 May 2016

Kenangan di Istanbul 19th March 2016.... Hari Serangan Bomb di Istiklal Street, Istanbul

Perkara ni berlaku masa aku kena outstation ke Holland...

Ada masalah dgn factory kat sana so, aku ditugaskan utk solve issue kat sana...

Actually nothing much that I can help to solve the problem... 

So, aku pun pegilah kesana sensorg naik Turkish Airline, connecting kat Istanbul...

Lepas setel semua kat Holland, 19th March, aku pun balik KL dan mcm biasa connecting flight kat Istanbul gak, tapi lama giler 14 jam...

Aku pun decided utk keluar jenjalan kat Istanbul tu, maklumlah, tak pernah lagi aku sampai Istanbul sebelum nih.. Istanbul Aku Datang... hehehe

Walaupun, ada gak perasaan risau sebab minggu sebelum tu ada dengar berita bombing kat Ankara...

Bila flight touch down jer kat Istanbul Ataturk Airport, aku pun keluar jap nak isap rokok...hehehe

Pastu bila aku nak masuk balik dlm kawasan airport tu, kena buat thorough check-up mcm nak check in, segala hand luggage pun kena go through x-ray machine...

No choice aku kenalah jugak masuk sebab masa tu pagi buta lagi, belum masuk subuh pun, aku pun ingat nak gi sarapan dulu kat dalam..

Aku pun masuklah dan gi cari tempat minum... sebelum tu kena tukar duit dulu sebab kat situ pakai Lira, tak pakai Euro...




Ok, nak pendekkan cerita, lepas jer minum, gi solat subuh, terus jer gi beli tiket train nak gi jenjalan..

Tempat2 utama yg aku nak pegi:
Blue Mosque - SultanAhmed Camil


Aya Sofya


The Million Stone


Grand Bazaar

Grand Bazaar

Semua tempat2 ni walking distance jer... kenalah menapak sebab taknak naik taxi, ada org cakap taxi kat sini ramai yg penipu... so, aku kenalah hati2... actually nak save budget... hehe

Lepas jer jenjalan di separuh masa pertama, aku pun dah lapar giler...

Sebelum meneruskan separuh masa kedua punya jenjalan, aku pun decide utk isi perut dulu...

Singgahlah makan nasik, ayam, dgn roti...



Lepas jer abis makan, berehat jap kat Restaurant tu...

Tetiba jer kaki aku rasa sakit sangat, maybe sebab berjalan banyak sgt masa 1st half tadi...

Actually, aku plan masa 2nd half nanti nak pergi jauh sikit naik tram..

Aku plan nak pergi 2 tempat ni; Istiklal Street dan Hard Rock Cafe Istanbul..

Setelah pikir banyak kali, aku pun tak jadi lah pergi sana, sebab kaki dah sakit sgt..

So, aku pun menapak lah balik ke tram station, sambil2 otw tu beli fridge magnet utk kengkawan...

Naik tram nak balik airport..

Sambil2 duduk dlm tram, tetiba nampak kat luar ada dlm 4-5 bijik ambulance memecut laju2... lepas tu tram lalu depan hospital, nampak org ramai giler mcm kecoh2 jer... aku buat tak tau jer lah, sebab mmg malas amik port dgn diorg ni, kengkadang perangai pelik2...

Tetiba jer aku dpt message whatsapps dari abg aku from Abu Dhabi... dia tanya aku ok tak? aku cakap ok... dia kata hati2 sebab kat Istanbul ada bomb... aku cakap mana ada, aku baru jer jenjalan tadi, ok jer... dia kata dia dpt info sah kata mmg ada bomb kat sana... so, hati2..

Aku pun terus bukak news.... meremang bulu tengkuk aku bila baca, sejam yg lepas mmg ada letupan bomb kat Istiklal Street, tempat yg aku nak pergi tadi.. terus aku teringat kat ambulance yg banyak2 tadi tu...



Nasib baik aku tak pergi, Alhamdulillah aku masih selamat... rasa nak menangis jer aku masa tu... sampai jer kat train station, aku terus turun tram naik train shoot balik airport... takpelah, biarlah aku tunggu lama2 kat airport asalkan selamat...

Kat airport, aku tak sabar2 nak tunggu boarding nak balik Malaysia tanahairku...





11 comments:

  1. Allah jaga. Alhamdulillah selamat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... thanks for the comment...

      Delete
  2. Alhamdulillah tak apa-apa.
    Risau utk family kat luar negara, lately banyak serangan merata-rata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru jer last week dengar ada bombing lagi kat Istanbul... :(

      Delete
  3. weyh hati hati la kat tempat orang tu...

    ReplyDelete
  4. Takutnya bila dengar pasal bom mengebom ni. Denga bunyi meriam buluh pun Sab dah takut inikan pulak bomb. Hurmm

    ReplyDelete
  5. wahh bestnya dah sampai istanbul tapi tulah mase pulak macam tak sesuai. pape pun syukur lah mase awak jalan-jalan situ semue keadaan selamat :')

    ReplyDelete
  6. 2 hari lepas dengar ada bombing lagi kat sana... kat airport lak tu... sampai 36 org mati.. sedih jer tengok berita2 mcm tu...

    ReplyDelete
  7. Kalau ee lah. menangis kesyukuran dah wehhhh. Fuhhhhh!

    ReplyDelete
  8. yg terbaru last week pasal coup (rampasan kuasa) kat Turkey... beratus org mati... sedih :(

    ReplyDelete
  9. Hikmah tak tak jadi pergi.. alhamdulillah..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...