Sudi-sudikanlah Untuk MengKlick Banner Di Bawah Ni... Thank You...

Wednesday 24 August 2016

Batam, Indonesia: Rumpun Melayu Sumatera..

Akhir tahun 2015 membawa kepada awal tahun 2016, aku selalu pergi ke Pulau Batam nih atas urusan kerja...

Kalau tak silap aku, 4 kali jugak lah aku ulang alik dari KL ke Batam...

Kalau nak ke Batam, boleh naik flight Malindo Air dari Subang Airport ke Airport Batam (Hang Nadim Airport)..

Jarak penerbangan lebih kurang sejam lebih jer..

So far, dalam 4 kali aku ke sana tu, pernah sekali jer aku pergi naik bot, from Setulang ke Jeti Batam...

Masa mula2 sampai kat Batam tu, aku tengok macam tak banyak beza dengan Malaysia, sebab diorang ni kebanyakannya cakap bahasa Melayu macam kita jugak...

Cuma kengkadang tu kalau kita terjumpa dengan orang Jawa, for sure lah diorang akan cakap bahasa Jawa...

Tapi kalau tang makanan, korang jangan terkejut lah kalau kedai makan kat situ ada serve arak... tu mmg akan sering korang akan jumpa... yg amik order siap pakai tudung lagi...

Dan tak berapa banyak tempat2 menarik untuk dikunjungi kat Batam ni... or maybe sebab aku takde masa nak jenjalan kot sebab busy dengan urusan kerja...

Sempat jugak aku gi makan kat KFC dia... mmg lain compared to kat Malaysia... coleslaw pun takde jual kat situ... pastu, ayam takleh nak pilih, kalau nak breast, tight or drumstick...

Masa trip terakhir aku kat sana tu jer lah aku sempat jenjalan sikit kat pulau2 berhampiran dengan pulau utama Batam..

Kat sana ada 7 pulau2 kecik yg dihubungkan dengan jambatan... antara pulau yg aku sempat pergi Pulau Setotok...






Antara banyak2 jambatan yg ada kat situ, jambatan yang agak popular ialah Jambatan Barelang...





Tengah aku jenjalan dekat Pulau Setokok, dengan Pak Supir aku yg memang best, namanya Pak Agus, tetiba aku ternampak ada sorang awek atas motor tgh main phone kat bawah pondok...

Pergh, boleh tahan awek2 Melayu Batam nih... bila Pak Agus dengar je aku cakap mcm tu, terus jer Pak Agus stop kereta, turun pastu buat2 tanya kat awek tu jalan nak keluar...hahaha

Pak Agus nih memang lah... aku sesaja jer cakap camtu... pastu, Pak Agus siap tunjuk2 lagi kat aku yg dalam kereta tu... segan lak aku... hahaha

Yg kelakar tu, awek tu panggil Pak Agus, Mas, means Abang.... ye Mas, ada apa? ... Pak Agus balas... jangan panggil saya Mas, saya sudah tua, panggil saya Bapak... yg Mas itu di dalam mobil... hahaha... btw, Pak Agus ni asal orang Jawa.....

Conclusion nya, bagi aku, Batam ni agak nice jugak lah... cuma cost of living kat sini mmg mahal gila... kat sini guna Rupiah, tapi living cost dia follow macam Singapore... sebab mmg pulau ni dekat dengan Singapore... sekali makan tengahari, kalau convert RM dalam RM16 jugak lah... ala2 kat KL gitu...

So, kalau korang nak jenjalan kat sini, kenalah bawak duit lebih sikit utk nak makan... ok...

7 comments:

  1. seronok dapat jalan2 kat batam,dah dekat,tapi tak taulah bila dapat ke sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah, ada rezeki dan masa sampailah kesana nanti...

      Delete
  2. perghhh, nampk cam biasa je tapi leh tahan living cost ! extra ordinary.. :)

    ReplyDelete
  3. Seronoknya kerja asik dapat outstation sana sini. Nak kerja macam ni jugak. tempat kerja ada kosong tak? *tetiba =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. asyik outstation je pun tak best jugak.. letih badan... lagi best duk opis jer... hehe

      Delete
  4. Adventure betul kerjanya.. Selalu travel..
    Mesti penat.. Bila dapat relax mesti best kan..
    Seronok tengok gambar2 dalam blog nie..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...