Sudi-sudikanlah Untuk MengKlick Banner Di Bawah Ni... Thank You...

Sunday 17 July 2016

Amsterdam: Red Light District & Marijuana...

First time aku pegi Amsterdam, 2 tahun lepas.. masa tu aku study kat UK..

Actually aku pergi eurotrip 4 negara sensorang backpacker selama 7 hari...

Dari UK aku naik flight ke Amsterdam, pastu naik bas ke Paris, dari Paris ke Milan pun naik bas, masa kat Milan, aku pergi daytrip ke Swiss Alps, pastu dari Milan naik flight balik London...

Tapi untuk entry ni, aku nak citer pasal Amsterdam je... hehe

Masa aku mula2 landing kat Schiphol Airport tu, aku cari lah train nak pergi ke hostel yg aku dah booking online...




Aku tak tahu pun yg hostel aku tu mmg kat dlm area Red Light District...

Kalau siapa2 yg tak tau, Red Light District ni kawasan pelacuran yang legal kat Amsterdam..

Pelacur2 tu akan ditayangkan kat cermin tepi2 jalan sepanjang canal.. mcm2 bangsa ada kat situ..

Sambil2 mencari hostel aku tu, "terpaksa" cuci mata lalu kat lorong2 merah kat situ... hahaha...

Memang ramai org kat situ... waktu malam tempat ni memang happening, diorg minum air kencing setan sampai ada yg muntah2... geli aku...

Bau busuk, dengan bau muntah diorg lagi, pastu sepanjang lorong tu bau ganja kuat giler, pening kepala aku...

Sambil2 cari hostel tu, aku perhatikan kalau2 ada restoran halal... perut lapar giler beb...

Jumpa lah restoran Papa Ali ni.... Alhamdulillah...


Owner dia org Egypt... lepas dah isi perut, teruskan misi mencari hostel...

Finally, sampai gak kat hostel aku...dlm hostel tu ada 10 org kongsi... aaahhhh, takde hal lah, aku dah letih ni, terus simpan beg, kunci, then naik atas katil, tido...

Tiba2 kepala aku pening, kuat gila bau ganja... rupa2nya kat dlm bilik tak boleh smoking, tapi boleh isap ganja ataupun marijuana.... adoooiii, poning kepalo aku...

Sebabkan mmg letih sgt tahap gaban, aku pun tertido lah...

Bangun pagi jer aku terus pegi mandi, kemas2 beg, keluar cari sarapan...

Masa tu memang bau ganja tu kuat giler lagi...

Lepas sarapan, aku pergi  cari Hard Rock Cafe Amsterdam... biasalah nak cari souvenir... hehe

Lepas HRC, aku pergi cari Rijskmuseum... 

Tempat ni, kat luar dia ada huruf I Amsterdam tu...

Then, cari fridge magnet, pastu aku naik canal cruise jenjalan kat canal...






Kat Holland ni banyak canal... cantik pemandangan dia..

Pastu kat Amsterdam mmg org ramai naik basikal...

Lepas naik canal cruise, dah lapar, pergilah cari makanan... Alhamdulillah, ada jumpa restoran halal kat sini...


Pastu aku terus naik bas half day trip pergi jenjalan kat luar Amsterdam, tengok windmill, kilang cheese, kilang terompah kayu, naik boat dan jenjalan kampung dia yg cantik2...













Dah penat jenjalan, balik Amsterdam Central semula dan teruslah pergi bus stand..

Next, nak teruskan pengembaraan ke Paris lak eh... tunggu entry yg seterusnya... hehe

5 comments:

  1. Wowwwwwsers! bestnyaaaa. Update moreeee about your travel.

    ReplyDelete
  2. pernah dgr pasal red light district ni. hahaha berani gila jalan sensorang

    ReplyDelete
    Replies
    1. org ramai, tak risau sgt... lagipun siap ada polis jaga... maklumlah, legal activity... huhu

      Delete
  3. Wow.. bestnya.. Kilang cheese ye..
    Terompah tu pun nampak menarik..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...