Sudi-sudikanlah Untuk MengKlick Banner Di Bawah Ni... Thank You...

Sunday, 5 June 2016

Berpada2lah Sewaktu Berbuka Puasa..

Buka puasa ataupun iftar mmg ditunggu2 masa bulan ramadhan ni..

Bukan kata budak2 je yg tak sabar2, mak bapak budak pun kengkadang ada yg lagi lebih..

Tengok je lah kat bazar ramadhan tu, bukan main lagi berbeg2 plastik membeli lauk pauk berbuka puasa..

Kengkadang tu nak makan nye 3-4 org jer, beli lauk dah mcm 10 org nak makan..

Nasik + ayam percik + ikan keli + kebab + roti john + kuih 3-4 jenis + air katira... hahaha

Tu bukan makan, tu mencekik namanya..

Lepas tu bawak balik rumah hidang atas meja, penuh satu meja, dengan yg beli nye lagi, ada yg masak nye lagi, sampai nak terjatuh je dari meja..

Bila azan jer, terus teguk air 2 gelas...perut terus penuh, nak suap makanan dah tak lalu...

Nak solat badan jadi malas... last2 membazir jer semua makanan tu...

Membazir tu kan amalan syaitan...

Aku pun kengkadang ada gak rasa mcm nak beli mcm2 lauk, tapi bila aku pikir2 balik, takut membazir, aku terus beli biasanya nasik dgn lauk ayam + kuih dlm 2 bijik jer... air aku buat sendiri kat rumah, buat air teh o panas jer...

So, fikir2kanlah... kalau nak beli makanan tu, berpada2lah, jangan ikutkan nafsu..

Selamat menunaikan ibadat puasa... 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...